Sebastejon, czyli miejsce kultu cesarzy rzymskich, powstał w Afrodyzji w latach 20-60 n.e., w okresie obejmującym panowanie następujących cesarzy: Tyberiusza, Kaliguli, Klaudiusza i Nerona. Prace budowlane sfinansowali dwaj obywatele Afrodyzji. Kompleks sanktuarium składał się z bramy wejściowej po stronie zachodniej, alei procesyjnej długiej na 90 metrów i szerokiej na 14 metrów, dwóch budynków położonych wzdłuż tej alei oraz świątyni na wschodnim krańcu zespołu architektonicznego.
Budynek południowy Sebastejonu w Afrodyzji
Aleja w Sebastejonie służyła zarówno jako miejsce przeznaczone na uroczystości religijne, jak i normalna ulica miasta. Budynki stojące wzdłuż alei, po jej stronie północnej i południowej, miały trzy kondygnacje i były wysokie na 12 metrów. Każda z kondygnacji wykonana była w innym porządku architektonicznym: od dołu patrząc - doryckim, jońskim i korynckim.
Aleja na terenie Sebastejonu w Afrodyzji
Pozostałości świątyni na terenie Sebastejonu w Afrodyzji
Dwie wyższe kondygnacje budynków ozdabiały na całej długości marmurowe reliefy. Każdy z tych reliefów obramowany był po bokach kolumnami, co sprawiało wrażenie, że fasada składa się z galerii obrazów. W sumie reliefów było około 200. Podczas prac wykopaliskowych udało się odnaleźć przeszło 80 z nich.
Rekonstrukcja i ekspozycja muzealna reliefów
Reliefy z Sebastejonu wykute zostały w marmurze w I wieku n.e. Celem powstania reliefów, jak i całego kompleksu religijnego było uczczenie bliskich związków Afrodyzji z cesarzami rzymskimi z dynastii julijsko-klaudyjskiej.
Sala muzealna z reliefami
Obecnie reliefy wystawione są w specjalnie dla nich przeznaczonej, obszernej sali muzeum w Afrodyzji. Każdy z reliefów jest starannie opisany po angielsku i po turecku.
Sala muzealna z reliefami
Reliefy znaleziono na terenie Sebastejonu w postaci rozdrobnionej, każdy był połamany na 10-20 fragmentów. Kilka reliefów po raz pierwszy zrekonstruowano wkrótce po ich odkryciu w latach 1979-1981. Dla celów obecnej rekonstrukcji reliefy te ponownie rozłożono na fragmenty, usuwając z nich stare stalowe kołki i klamry.
Sala muzealna z reliefami
Fragmenty oczyszczono i ponownie złączono kołkami ze stali nierdzewnej pokrytej poliestrem tiksotropowym. Kosmetyczne uzupełnienia brakujących fragmentów wykonano z zaprawy wapiennej. Prace te trwały od 1999 do 2007 roku.
Zdjęcia dokumentujące rekonstrukcję reliefów
Rekonstrukcja reliefów była sponsorowana zarówno przez osoby prywatne, jak i rozmaite organizacje oraz przedsiębiorstwa. Przy każdym reliefie znajduje się informacja, kto sfinansował jego konserwację.
Sala muzealna z reliefami
Niebieski koń z Afrodyzji
W sali ekspozycyjnej z reliefami umieszczono również niezwykły posąg galopującego konia, wykonany z ciemnoniebieskiego marmuru. Znaleziono go w 1970 roku na terenie bazyliki w Afrodyzji. Posąg umieszczony był na podstawie w kształcie litery L. Posiada ona otwory wskazujące na obecność posągu stojącego obok konia.
Marmurowy koń z Afrodyzji
Marmurowy koń z Afrodyzji
Na grzbiecie konia przymocowane było siodło z brązu imitującego skórę dzikiego kota. Na koniu jechał młodzieniec, ale z tego posągu ocalało zaledwie jedno udo. Jego pozycja wskazuje, że jeździec został przedstawiony w momencie upadku z konia.
Całość kompozycji składała się więc z grupy: konia, jeźdźca i stojącej obok nich osoby. Prawdopodobnie przedstawiała ona Achillesa zabijającego trojańskiego księcia Troilosa.
Budynek północny
Wzniesienie budynku północnego sponsorowali dwaj bracia - Menandros i Eusebes oraz ich rodziny. Większa część tego budynku zawaliła się w połowie IV wieku n.e., a gruzy uprzątnięto. Dlatego z tej budowli zachowało się znacznie mniej reliefów.
Budynek północny Sebastejonu w Afrodyzji
Reliefy z drugiej kondygnacji budynku północnego
Na drugiej kondygnacji umieszczone były reliefy przedstawiające ethne czyli ludy włączone w granice imperium rzymskiego przez Oktawiana Augusta. Seria tych reliefów to 50 spersonifikowanych miejsc i ludów je zamieszkujących, od Afryki wschodniej po tereny zachodniej Hiszpanii. Płaskorzeźbione postacie stały na wystających podestach i miały sprawiać wrażenie trójwymiarowych posągów.
Ethnos ludu Bassi - wojowniczego plemienia trackiego z terenów obecnej Bułgarii
Każda figura posiadała podpis, przykładowo ethnous Dakon czyli 'lud Dacji'. W zamyśle miało to stanowić obrazkowy spis ludów świata rzymskiego, ze szczególnym uwzględnieniem jego mniej znanych obrzeży. Niestety nie zachowały się wszystkie podpisy, więc nie wiadomo, jakie ludy są przedstawione na niektórych reliefach.
Mapa przedstawiająca rozmieszczenie ludów występujących na reliefach
Ethnos cieśniny Bosfor
Ethnos krainy Dacja
Ethnos przedstawiający kobietę w peplosie
Ethnos Krety
Ethnos Pirousti (Pirustae) - bałkańskiego plemienia wojowników z terenów obecnej Czarnogóry
Ethnos przedstawiający starca z wieńcem
Podstawa ethnosa z bożkiem Panem
Podstawa ethnosa Etiopczyków
Podstawa ethnosa ludu Iapodes zamieszkującego tereny obecnej Chorwacji
Podstawa ethnosa Judei
Podstawy ethnosów z podpisami
Reliefy z trzeciej kondygnacji budynku północnego
Na trzeciej kondygnacji wystawione były sceny imperialne oraz uniwersalne alegorie związane z czasem i miejscem, takie jak 'Dzień' czy też 'Ocean'.
Bogini Hemera - personifikacja dnia
Bóg Okeanos - personifikacja oceanu
Budynek południowy
Część południowego budynku Sebastejonu została zrekonstruowana w jej oryginalnej lokalizacji. Rekonstrukcja polegała na precyzyjnym umieszczeniu marmurowych fragmentów fasady w odpowiednich pozycjach. W architekturze taki zabieg nazywany jest anastylozą i był zastosowany przykładowo w ateńskim Partenonie.
Budynek południowy Sebastejonu w Afrodyzji
Celem rekonstrukcji było ukazanie skali Sebastejonu oraz odtworzenie wrażenia, jakie niegdyś musiał wywierać na odwiedzających. Na budynku znajdują się repliki oryginalnych reliefów.
Zdjęcie wykonane podczas prac rekonstrukcyjnych budynku południowego Sebastejonu w 2007 roku
Budynek południowy Sebastejonu w Afrodyzji
Prace nad rekonstrukcją trwały od 2000 do 2011 roku. Najpierw zbadano i udokumentowano 1800 fragmentów budowli, a następnie złożono je w jedną całość.
Budynek południowy Sebastejonu w Afrodyzji
Budynek południowy Sebastejonu w Afrodyzji
Reliefy z drugiej kondygnacji budynku południowego
Na drugiej kondygnacji budynku południowego znajdowały się reliefy przedstawiające sceny mitologiczne i znanych herosów. Tematyka reliefów jest bardzo zróżnicowana, wydać na nich bogów i herosów z mitologii greckiej, rzymskiej i lokalnej, w tym Achillesa, Eneasza, Dionizosa, Heraklesa i Prometeusza.
Achilles i królowa Amazonek Penthesilea
Sceny mitologiczne, oprócz celów dekoracyjnych, zostały starannie dobrane tak, aby przywoływać wspólne elementy kultury i religii Greków i Rzymian. Powtarza się kilka motywów przewodnich związanych z Afrodytą, wojną trojańską i dobrymi uczynkami herosów.
Romantyczna scena z nieznanymi bohaterami
Przedstawione historie miłosne mają na celu oddanie czci Afrodycie, a sceny z udziałem herosów - przywołanie analogii do cesarzy rzymskich. Sceny z wojny trojańskiej przypominają, że od pochodzącego z Troi Eneasza wywodzili swe pochodzenie Juliusz Cezar oraz Oktawian August.
Eneasz ucieka z Troi
Eneasz przybywa do Italii
Herakles, Dejanira i centaur Nessos
Pijany Herakles
Herakles uwalnia Prometeusza
Alegoria zawodów sportowych
Apollon i bohater
Apollon i jedna z Muz
Bellerofont
Bohater na polowaniu
Bohater składa ofiarę Zeusowi
Trzech herosów z psem
Bogini Demeter i bohater Triptolemos
Pijany Dionizos
Nimfa Nysa i młody Dionizos
Nimfy z małym Dionizosem
Leda z łabędziem
Meleager i Atalanta
Meleager i dzik
Nimfa Io i Argos
Orestes w Delfach
Polifem i Galatea
Trzy Gracje
Reliefy z trzeciej kondygnacji budynku południowego
Reliefy umieszczone niegdyś na trzeciej kondygnacji budowli południowej pokazują cesarzy rzymskich jako bogów. Przedstawieni zostali tu Oktawian August, Tyberiusz, Klaudiusz i Neron, często wraz z małżonkami, dziećmi i innymi krewniakami. Najważniejszym tematem tych reliefów są zwycięstwa rzymskie nad plemionami barbarzyńców, w tym Klaudiusza nad Brytanią i Nerona nad Armenią.
Klaudiusz i Brytania
Neron i Armenia
Z postaciami cesarzy przeplatają się przedstawienia bogów olimpijskich, co miało na celu zrównanie z nimi władców Rzymu. Niektóre postaci boskie pozbawione zostały w czasach chrześcijańskich twarzy.
Posąg bogini Hygieji - pozbawiony twarzy
Oktawian August i Wiktoria - bogini zwycięstwa
Cesarzowa Liwia, żona Oktawiana Augusta, składająca ofiarę
Dwoje książąt - Gajusz i Lucjusz
Książę jako Dioskur
Książę jako Dioskur
Cesarz Tyberiusz z jeńcem
Cesarz i lud rzymski
Klaudiusz i Agrypina
Cesarz Klaudiusz - władca lądów i mórz
Neron i Agrypina
Cesarz Neron z jeńcem
Cesarskie zwycięstwo
Wiktoria - bogini zwycięstwa
Bogini dedykuje trofeum
Uzbrojona Roma - personifikacja Rzymu
Roma i bogini Gaja (Ge) - personifikacja Ziemi
Siedzący bóg
Bogini Afrodyta
Bogini Afrodyta koronowana przez personifikację odwagi (Andreia)
Bogini Afrodyta koronuje posąg
Anchizes i Afrodyta
Posejdon i Afrodyta
Ganimedes i orzeł
Bóg wojny Ares
Bóg zdrowia Asklepios
Bogini Atena
Odpowiedzi
veni, vidi, vici...
Wysłane przez jacky6 w
czytałem, oglądałem, kojarzyłem...
i tak na przykład:
- jakimi alkomatami sprawdzono upojenie alkoholowe herosów ?
- czy również w chrześcijańskich czasach utrącono rzeźbom "interesy" tak samo jak skasowano twarze ?
ogólnie SUPER szacun za bogaty album fotograficzny !!
Dobre pytania :)
Wysłane przez Iza w
pytałem się o Afrodyzję...
Wysłane przez jacky6 w
w biurze podróży lokalnym w Fethiye... ( drugi nasz pobyt w TR a pierwszy lotniczy po wieloletniej przerwie )
facet ( agent ) wybałuszył na mnie gały z nieukrywanym zdziwieniem na pytanie o Afrodyzję...
maryla kopnęła mnie w kostkę, bo gostek tak się uśmiechał, przecież nie po afrodyzjaki chcemy jechać...
===
lecz Wasze fotografie są naprawdę imponujące - czy naprawdę wchodziliście po drabinie, aby sfotografować obiekty na wyższych piętrach ?
Drabina nie była potrzebna
Wysłane przez Iza w