Współrzędne GPS: 36.400455, 30.476160

Region:

Çıralı to niewielka osada ciągnąca się wzdłuż plaży, stanowiąca ciekawą alternatywę wypoczynkową dla bardziej rozreklamowanego Olympos. Przez niektórych Çıralı bywa nazywane jednym z ostatnich niezepsutych miejsc krajobrazowych wzdłuż zachodniego wybrzeża śródziemnomorskiego w Turcji. Na terenie wioski znajdują się pensjonaty, hotele oraz bungalowy do wynajęcia.

Co warto zobaczyć:

Głównym magnesem przyciągającym do Çıralı turystów jest piękna plaża. Ciągnie się ona na około 3,5 kilometra i jest bardzo szeroka - na aż 50 - 100 metrów. Z obu stron ograniczają ją klify, zlokalizowane w pobliżu ruin starożytnego Olympos i Ogni Chimery.

Plaża stanowi miejsce lęgowe żółwi morskich (Caretta Caretta) i z tej racji dostępna jest tylko za dnia. Pas nad samym morzem pokryty jest drobnym żwirkiem, wyżej i bliżej wsi znajduje się teren piaszczysty, gdzieniegdzie porośnięty olbrzymimi sosnami.

Çıralı

Uwaga! W północnej części plaży w pobliżu grupy wysokich sosen i plażowego prysznica istnieje możliwość biwakowania za niewielką opłatą. Należy powstrzymać się od używania w nocy ognia i mocniejszych źródeł światła, aby nie dezorientować żółwików, które właśnie wtedy wykluwają się i podążają do morza (stan z roku 2005, w późniejszych latach nie weryfikowany).

Kolejną atrakcję stanowią słynne Ognie Chimery - w rzeczywistości jest to płonący gaz wydobywający się ze zboczy górskich.

Przez Çıralı przebiega znany szlak trekkingowy czyli tzw. Szlak Licyjski, oznaczony czerwono-białymi znakami. Tutaj dzieli się on na dwie odnogi - jedna z nich prowadzi z Çıralı przez Ulupınar do Ogni Chimery (długość tego odcinka to około 12 kilometrów).

Jak dotrzeć?:

Samochodem: drogą D400 Kumluca – Kemer - zjazd znajduje się niemalże w środku drogi między tymi miejscowościami (około 25 km od każdej z nich). Należy wypatrywać strzałki „Çıralı 7 Yanartaş Chimaera ” wskazującej zjazd z drogi w stronę wschodnią – w dół, w kierunku morza.

Droga prowadzi początkowo dość stromymi zakosami po stoku, a następnie wzdłuż koryta okresowej rzeki. Około 400 metrów przed plażą przeprawiamy się po moście na drugą stronę i obieramy kierunek północny (prostopadle do rzeki, równolegle do morza). Po około 200 metrach, na pierwszym skrzyżowaniu za mostem, skręcamy w prawo (w kierunku morza). Droga prowadzi nas przez około 3 kilometry wzdłuż zachodniej krawędzi plaży, aż do ograniczającego ją od strony północnej klifu.

Çıralı

Transportem publicznym: Każdy autokar jadący na trasie pomiędzy Fethiye a Antalyą przejeżdża obok skrzyżowania z drogą prowadzącą do Çıralı - wystarczy poprosić kierowcę o zatrzymanie się w odpowiednim miejscu. Ze skrzyżowania do Çıralı kursują minibusy (cena przejazdu to około 6 TL).

Zdjęcia oraz opis plaży i dojazdu do Çıralı udostępnił nam użytkownik Iudex.